Rapport om luftfartsulykke ved Ångardsvatnet, Oppdal kommune 26. februar 2017 med Dyn Aero MCR 4S, LN-DLH

Last ned rapport

Beskrivelse

Den 26. februar 2017 var LN-DLH underveis fra Ålesund lufthavn (ENAL) til Røros Lufthavn (ENRO) i en høyde av ca. 9 000 ft. En stund etter passering av Molde oppstod et smell og vibrasjoner i motoren som medførte at fartøysjef valgte å nødlande på Ångardsvatnet som var islagt. På grunn av et snølag på isen groundloopet flyet og kom til ro med nesen ned i snøen. Det oppstod omfattende skader på flyet. Hverken fartøysjefen eller de to passasjererene ble fysisk skadet.

Undersøkelsen av motoren avdekket at et av motorens stempler hadde feilet. Stempelet skråstilte seg i sylinderen og stanget i topplokket med påfølgende brudd av stempelets råde. Stempelskjørtet hadde brukket av på den ene siden. Tilsvarende begynnende brudd ble funnet i de tre andre stemplene. Motoren hadde ikke ROTAX originalstempler, og de hadde ikke full omkrets stempelskjørt slik originalstemplene hadde.

En metallurgisk undersøkelse av stemplene viste at de hadde en grov granulær struktur. En slik struktur svekker materialets egenskaper, og sprekkdannelsen i stemplene var av intergranulær art. Det ble funnet skader i stempeltoppene som ga mistanke om at detonasjon hadde oppstått, men EDS analyse viste at det var jernholdige fragmenter som var slått inn i stempeltoppene, og skadene var atypiske i forhold til detonasjonsskader. Årsaken til disse skadene er ikke funnet.

Undersøkelsen avdekket en rekke brudd på norske forskrifter med hensyn til produksjonen av motordelene og ombyggingen av motoren.

Sted
Ångardsvatnet, Oppdal kommune, Trøndelag
Hendelsesdato
26.02.2017
Luftfartøy
Øvrige lette motorfly
Operatør
Privat
Reg. merke
LN-DLH
Flygeforhold
VMC
Fylke
Trøndelag
Type hendelse
Luftfartsulykke
Type flyging
Privat (klubb)
Kategori luftfart
Lett, fly (< 5 700kg)
Flykategori
Landfly, Single-engine, Stempelmotor
FIR/AOR
ENBD (Bodø ATCC)
image
Rapport om luftfartsulykke ved Ångardsvatnet, Oppdal kommune 26. februar 2017 med Dyn Aero MCR 4S, LN-DLH Last ned rapport
Tilbake til toppen