Rapport om alvorlig luftfartshendelse ved Gullfaks B på Tampen 1. april 2010 med Sikorsky S-92A, LN-OQE operert av CHC Helikopter Service AS

Download Last ned rapport

Beskrivelse

Da fartøysjefen flyttet setet sitt fram under forberedelse til innflyging til Gullfaks B, løsnet det fra festeskinnene. Han måtte holde seg fast i gripehåndtakene i taket med begge hender for å hindre at setet falt ned fra skinnene med påfølgende risiko for at styrestikkene (collective og cyclic) kunne blokkeres eller komme i klem. Styrmannen landet helikopteret på oljeplattformen uten at ytterligere problemer oppsto.

Det viste seg at setet hadde løsnet fordi fremre stoppmekanisme, "slide stop" manglet. Låsepinner (quick release pins) og låsebraketter (P/N MBCS13711) var ikke blitt satt på plass da setet ble innmontert etter å ha blitt tatt ut i forbindelse med vedlikehold av helikopteret.

SHT mener at besetningen løste faresituasjonen som oppsto på en god måte.

Sted
Gullfaks B, Tampen HTZ
Hendelsesdato
01.04.2010
ICAO flyplassindikator
ENQG
Luftfartøy
Sikorsky øvrige
Operatør
CHC Helikopter Service
Reg. merke
LN-OQE
Flygeforhold
VMC
Fylke
Annet/offshore
Type hendelse
Alvorlig luftfartshendelse
Type flyging
Kontinentalsokkel
Kategori luftfart
Tung, helikopter (> 2 250kg)
Flykategori
Helikopter, Multi-engine, Turboprop/turboshaft
FIR/AOR
ENSV (Stavanger ATCC)
Skriv ut
Rapporter samme type luftfartøy
Rapporter samme kategori luftfart