Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/09T
Det ble registrert at de forskjellige systemer som Jernbaneverket benytter for vedlikeholdsstyring ble hevdet å være kompliserte og lite brukervennlige.
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å anmode Jernbaneverket å gjennomgå de forskjellige systemer og samkjøre disse så de kan benyttes som et hensiktsmessig verktøy for oppfølging og gjennomføring av vedlikeholdsoppgaver, samt at RAMS grupper etableres.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/08T
En sikkerhetskritisk kabel ble ikke kontrollert under den generiske kontrollen fordi dette var tidkrevende, og innebar fare for feilinnkobling av ledere på klemlisten.
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å be Jernbaneverket å vurdere om det finnes en bedre løsning for kabeltilkoblinger for enklere og sikrere å kunne utføre generiske kontrollmålinger på sikkerhetskritiske kabler.
Sikkerhetstilråding JB nr. 2009/07T
Grensesnittet mellom veisikringsanlegg og stillverket viste seg ved denne ulykken å være sårbart.
Havarikommisjonen tilråder Statens jernbanetilsyn å be Jernbaneverket om å kontrollere om det finnes andre stasjoner som har tilsvarende løsning med grensesnitt av kabler mellom veisikringsanlegg og stillverk, og gjøre tiltak for å forhindre at lignende feil kan oppstå.